דילוג לתוכן המרכזי
Skip to Main Footer
בקריאה איזה עולם נפלא
לכל המאמרים
הקודם

איזה עולם נפלא

01/01/2018
3 דקות קריאה

מתיחת גבולות החומר ויצירת נקודות מבט חדשות ומפתיעות על המרחב הפיזי, איפיינו את המיצב המשותף של החברות אבן קיסר, טמבור וקליל, שהוצג בשבוע שעבר תחת הכותרת Wonder.Full בפורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים

למעלה מ־800 אדריכלים ומעצבים נכחו בשבוע שעבר במפגש גדוש בהשראה ועיצוב ששילב בין הקולקציות, העיצובים והחידושים לשנת 2018 של החברות אבן קיסר, טמבור וקליל. שלוש החברות הציגו – כל אחת בדרכה – שימושים וישומים שונים יוצאי דופן בחומר, במיצב מרשים שעודד את מבקרים לבחון מחדש את הנחות היסוד שלהם בכל הקשור לשימוש בחומר ובצבע באמצעות הכלאות, ערבוב, השאלות וחיבורים בין חומרים, טכניקות וטכנולוגיות.

תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: תומר פולטין
תמונה מבט מלמעלה של אנשים מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: תומר פולטין

בכניסה לאולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב חיכה למבקרים מיצב מרשים ויוצא דופן שתכנן עמרי בן ארצי (סטודיו OBA), שבאמצעותו כל אחת מהחברות הציעה חוויה חומרית, אסתטית וחושית יחודית שמתחה את גבולות החומר בדרכים מפתיעות ומעוררות השראה. ״בלימודי עיצוב מלמדים אותך להסתכל על המציאות ואז לסובב את התמונה, כדי להכריח אותך להסתכל על המציאות בזווית חדשה, לראות דברים במבט חדש״, אומר בן ארצי.

״וזה מה שרצינו לעשות במיצב: לגרום לאנשים להסתכל על המשטחים שהם מכירים בצורה אחרת, כשהם מנותקים מהסביבה הביתית, ולהבין את האפשרויות האין־סופיות שגלומות במשטחי הקוורץ של אבן קיסר״. כך לדוגמה, אחד האלמנטים הבולטים במיצב היה מנגנון ענק של גלגלי שיניים בקוטר של כשני מטרים מאבן קיסר, שלכאורה זרים לשימוש השגור של החומר, אבל העיבוד המדויק של משטח המחיש  את יכולות החיתוך המדויקות, העניק אינטרפטציה חדשה והציג מראה שונה לאור העיבוד הצורני.

תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: תומר פולטין
תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: AviraTLV

בנוסף כלל המיצב ספסלים מאבן קיסר, שנדמו כחומר שנשפך או נוזל מהספסל, שהמחישו את יכולת העיבוד של משטחי אבן קיסר בצורה מעוגלת בטכניקת כיפוף מיוחדת, וקיר שנקרצו ממנו אלמנטים צורניים בדמות טיפות, עדויות אף אן ממשטחי אבן קיסר בצבעים קונטרסטיים, והתוצר הסופי הדגים כיצד אפשר לחפות חללים בצורות לא קונבנציונליות. כולם ביחד עשו שימוש בכמה מדגמי קולקציית 2018 של אבן קיסר, שנחשפו במועד זה לראשונה, המונה שישה דגמים חדשים והמתאפיינת בגימורים וטקסטורות לא שגרתיים. הסדרה החדשה מביאה איתה ניחוח של עיצוב תעשייתי בפריצת דרך טכנולוגית.

הקולקציה החדשה – שכוללת בין השאר את דגמי 4601 Frozen Terra, את 4011 Cloudburst ואת 4044 Airy Concrete בגימורים שונים של Concrete; את דגם 4046 Excava ששואב השראה ממראה של שכבות וצבעים של חלודה שנוצרים בחומר באופן טבעי עם הזמן; ואת דגם 4023 Topus Concrete, ששואב השראה מפרשנות תעשייתית למראה של עץ ומראה של מאובנים – נחשפה גם בדבריו של עמי דרייפוס, מנכ״ל אבן קיסר ישראל. דרייפוס גם בישר שמתוך אמונה בחומר ובמוצר שאנו מספקים, בקרוב אבן קיסר תעניק אחריות לכל החיים על כל משטחיה.

תמונה של מנכל לשעבר של אבן קיסר מר עמי דרייפוס מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
מנכ״ל אבן קיסר ישראל, מר עמי דרייפוס, בפורום העיצוב הישראלי. צילום: תומר פולטין
תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: תומר פולטין
תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: AviraTLV

לאחר מכן הציג דרייפוס את ספר העיצוב חדש של אבן קיסר, שחושף את ארבעת הטרנדים המרכזיים בעולם המטבחים ל־2018. נקודת המוצא של הספר היא קצב החיים האינטנסיבי וההכרח להסתגל לשינויים מהירים, שמחייבים אותנו לבחינה מתמדת של חוקים וגבולות, ולנסיון לפרוץ אותם בכל פעם מחדש. כך, גם הטרנדים של 2018 נעים בין שני קצוות בניסיון לענות על שאלות כמו חזרה לשורשים או פריצת גבולות? אסתטיקה חסרת זמן או פרשנות עכשווית לסגנון תעשייתי.

החוויה החומרית והחושית יוצאת דופן הושלמה עם הרצאה מקצועית של האדריכלית דנה אוברזון ועם ראיונות מעוררי השראה שקיים מנחה האירוע – יובל סער, העורך הראשי של מגזין פורטפוליו – עם האדריכל אבנר ישר והמעצבים יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw Edges. את האירוע חתם מופע מוזיקה קצבי של קבוצת שקטתק.

נתראה בשנה הבאה.

תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: תומר פולטין
תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: AviraTLV
תמונה של מיצג מתוך פורום העיצוב השנתי של ועידת האדריכלים
צילום: AviraTLV