ליד צור: הפסיכולוגיה של האדריכלות
4 דקות קריאה
החלום של אדריכלית הפנים ליד צור היה ללמוד פסיכולוגיה. אולם, לאחר שהבינה שנתוני הקבלה הבלתי אפשריים יחייבו אותה לשפר בגרויות וללכת למכינה, היא החליטה להגשים את החלום במקום פחות צפוי: לימודי העיצוב והאדריכלות. ״כשמביטים על החיים, נראה ש־90 אחוזים מאדריכלות, ובטח מעיצוב, זה פסיכולוגיה״, היא קובעת בחיוך. ״והכל קשור לאנשים: ׳הדת׳ שלי היא אמנם אסתטיקה, משם הכל נובע, אבל אסתטיקה לא יכולה לבוא לבד, בלי מי שנמצא בתוכה.
״אדריכלות, כחלק מהותי ממה שאנו קוראים לו תרבות, מתקיימת להכלת האנושות – את מי שמשתמש בה: אסתטיקה ועיצוב תלויים באנשים, בסביבה שבה אנחנו פועלים ובחומר שבתוכו אנחנו חיים. לפני מספר חודשים ביקרתי באחת מיצירות המופת של האדריכלות המודרנית בצרפת, VILLA SAVOY. אחרי כמעט 25 של עיסוק ולימוד בלתי פוסק של מרחב, אדריכלות והאדם, אני יכולה לומר שדבריו של לה קורבזייה מהדהדים בי כל רגע שאני נושמת: ׳חלל, אור וסדר. אלו הם דברים שזקוק להם האדם בדיוק כפי שהוא זקוק ללחם ומקום ללון״.
צור החלה ללמוד אדריכלות בישראל, אבל כעבור שנה עברה לניו יורק והשלימה את לימודיה בבית הספר לעיצוב פנים של ניו יורק (NYSID). ״היה לי ברור שאני ממשיכה לחו״ל, בארץ לא ידעו – ועדיין לא יודעים – ללמד אדריכלות. בשביל ללמוד על מיס ואן דר רוהה אתה צריך להיות בבנין שלו, בשביל ללמוד מה זה גורד שחקים אתה צריך להיות בגורד שחקים. לכן עברתי לניו יורק, אבל מהר מאוד עשיתי סוויץ׳ והלכתי ללמוד אדריכלות פנים, תוך כדי שאני משלבת לימודי פסיכולוגיה סביבתית וגם עיצוב ריהוט – חלק מהותי בהבנת ארגונומיה ומרחב מחיה של אנשים״.
את הלימודים סיימה ב־1995 ומיד לאחר מכן חזרה לארץ והחלה לעבוד כשכירה. כמה חודשים לאחר מכן הפכה לעצמאית ומאז הייתה מעורבת במנעד רחב של פרויקטים. ב־20 השנים האחרונות היא מתמחה בתחום הדיור המוגן: אחד הפרויקטים הבולטים שבהם היא מעורבת כיום הוא פרויקט ״פאלאס דיור מוגן״ מקבוצת עזריאלי, שיפתח בסוף השנה במודיעין. הפרויקט, ששטחו למעלה מ־40 אלף מטר, משלב יחידות מגורים וסיעוד עם בית יום לקשיש, חדר כושר, בריכה, בית כנסת, בריכה וכן הלאה.
״בתחילת דרכי בתחום הדיור המוגן עוד קראו לתחום בתי אבות, מה שלא מצא חן בעיני הלקוחות שלי ובעיני״, היא מספרת. ״מאז נראה שעשיתי ׳פריצת דרך׳, סוג של מהפך בתחום המגורים לגיל השלישי. לקחתי את התחום, השתמשתי במה שלמדתי בפסיכולוגיה הסביבתית, ושיניתי את התפיסה תוך תכנון נכון והתייחסות לבן אדם, למרחב, לאור, לטקסטורות, לריהוט, לארגונומיה; הצלחתי לייצר מגורים ברמה שעד אז לא הייתה בארץ, גם בדירות של 50 או 60 מ״ר.
״לא חשבתי שבגלל שבן אדם בן 70, 80 או 90 הוא צריך לחיות במקום חשוך, מסכן ומיותם. להפך: הוא צריך חלונות גדולים, שיהיה לו אור, שיהיה לו נוח, ושעדיין שיהיה לו סטייל ושיק. אני מאמינה בסגנון ובסטייל אבל לא בקישוט: במקום ריהוט או וילונות כהים, לקחתי עקרונות של עיצוב עכשווי, מודרני, mix&mattch, והתאמתי אותם כמו כפפה ליד״.
נאמנה לחזון העיצוב העכשווי, צור השתמשה במשטחי אבן קיסר מדגם 4001 במראה הבטון בחדרי המטבח בכל הפרויקט. ״היום משתמשים הרבה בבטון חשוף, אבל זה גם יקר וגם מצריך עבודה מאוד מדויקת. כשהצגתי לקבוצת עזריאלי את התכנון הראשוני של יחידות המגורים בפרויקט, אמרתי שהייתי שמחה להשתמש בנראות של משטחי בטון ובאמצעותם להצעיר את העיצוב. התשובה שקיבלתי הייתה ׳תמצאי חומרים דומים שאת מאמינה בהם ותעשי את זה׳. וכך היה: לשמחתם הפתרון היה ׳תוצרת הארץ׳ מה שמיד התקבל בחיוך של ניצחון.
״מצאתי את דגם 4001 של אבן קיסר במראה הבטון, שכל דבר שתשים לידו נראה טוב. מעבר למראה העכשווי מאוד נוח לעבוד איתו והוא גם מאוד פרקטי, לא משנה אם זה בית פרטי בקיסריה ובצהלה או פרויקט גדול כל כך. יש לו איכויות טובות, נראות יוקרתית, המשטח נעים, וקל לתחזק אותו: אתה מנקה אותו והוא נראה חדש לגמרי.
״לא משנה אם זה דיור מוגן, מלון או בית פרטי, במטבח, במקלחת או ברצפה, אתה לא צריך לדאוג. מטבעם של פרויקטים בדיור מוגן, לפעמים צריך להחליף את הריהוט ביחידות המגורים, אבל המשטחים של אבן קיסר אף פעם לא אכזבו. בכל פעם שצריך להחליף משהו, הדבר היחיד שלא היה צריך להחליף זה המשטח. אלו פשוט משטחים מעולים״.
{{ subtitle }}
{{ i.desc }}
{{ subtitle }}
{{ subtitle }}