דילוג לתוכן המרכזי
Skip to Main Footer
בקריאה חקוק באבן – תמר יעקבס ואושרי יניב
לכל המאמרים
הבא
הקודם

חקוק באבן – תמר יעקבס ואושרי יניב

01/11/2018
4 דקות קריאה

״חקוק באבן״ היא פינה קבועה בבלוג אבן קיסר, שמארחת בכל פעם אנשי מקצוע מתחום האדריכלות והעיצוב המשיבים על שאלון זהה. והפעם: תמר יעקבס ואושרי יניב

האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב יסדו את יעקבס – יניב אדריכלים בשנת 2004. מאז השניים עוסקים בתכנון ועיצוב פנים של בתים פרטיים, מבני מגורים, מבני ציבור, מסחר וקהילה. במהלך השנים זכו השניים בתחרויות ופרסים מקומיים  ובין־לאומיים, ביניהם הפרויקט הציבורי הראשון שתכננו, מקלט לנשים מוכות, שזכה בשנת 2017 בפרס של World Architecture Festival הבינלאומי (WAF).

תמונה של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
יעקבס – יניב אדריכלים, צילום- עמית גירון

אבן דרך

אבן דרך בקריירה שלנו היא האבן הראשונה, שנות לימודי האדריכלות ועוד כמה שנים שלאחריהן, עשור של חיים בלונדון. שנינו בוגרי ה־AA, בית הספר לאדריכלות Architectural Association בלונדון, שהלימודים בו היו לשנינו חוייה משנת חיים. שנינו עסקנו לפני כן בלימודי אמנות בצורה כזו או אחרת: תמר למדה ריקוד, תולדות האמנות ועיצוב גרפי, ולאחר מכן עיצוב פנים; אושרי למד תולדות האמנות ועיצוב במה. כל זה לא היה יכול להכין אותנו לעולם העיצוב והאדריכלות שאליו נחשפנו בלונדון ככלל, ובפרט לרב־הלאומיות ולאינטנסיביות של הלימודים ב־AA.

קשה לתאר במילים את העוצמות והחוויות בתקופה זו של חיינו. למדנו להתבונן למרחקים ולמדנו לעבוד מאוד מאוד קשה על מנת להגיע להישגים. בתום הלימודים, בתחילת הקריירה המקצועית שלנו, עבדנו בלונדון בשני משרדי תכנון בין־לאומיים מהשורה הראשונה: תמר אצל זאהה חדיד ואושרי אצל דיוויד צ׳יפרפילד. זכינו להיות חלק מהצמיחה של שני משרדים מהמובילים בעולם. העבודה שם היתה אינטנסיבית, מאומצת ומאתגרת, עם הפרויקטים החשובים והמעניינים ביותר שיכולים להיות. זו ללא  ספק היתה חוויה מעצבת ומרחיבת אופקים.

פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
בית בצל פקאן (Bare House), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
בית בצל פקאן (Bare House), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
בית בצל פקאן (Bare House), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
בית בצל פקאן (Bare House), צילום- עמית גירון

אבן נגף

אתגר מיוחד שהתמודדנו איתו היה תכנון שוק האוכל בנמל יפו. השוק נבנה במבנה בריטי שעבר שימור, ואל תוך ה״קופסה״ הזו התבקשנו לתכנן מספר גדול של בתי עסק, דוכנים, מסעדות ושטחי ציבור תחת הנחיות שימור ובטיחות מחמירות. הצורך למקסם כל ס״מ במבנה ולהצליח להכיל בתוכו כמות גדולה מאוד של ציוד ומערכות היה מאתגר ומלמד, כמו גם חוויית הלמידה של תכנון לעולם האוכל. ללכת לשוק בסופי השבוע ולראות אותו עובד היה תענוג גדול.

פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
שוק יפו, צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
שוק יפו, צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
שוק יפו, צילום- עמית גירון

אבן חן

אנחנו מאוד אוהבים את הבית שבנינו לעצמנו. כשהתחלנו לתכנן אותו שמנו לעצמנו אתגר רעיוני מעניין ומרגש בעבורנו: לתכנן בית שהשלד שלו הוא גם הגמר. מהות האדריכלות היא השלד, ורצינו לשמור על רעיון אדריכלי פשוט הממצה את החלל עם חומר ואור. הבית בנוי מבלוקים רגילים שלא טוייחו. התהליך היה מרתק, פיתחנו פרטי בניין שלא הכרנו קודם, והשקענו זמן רב בדיוק הרעיון האדריכלי. במהלך התכנון והביצוע שלו למדנו על בשרנו כמה התהליך מורכב, וכמה שבית שמתוכנן טוב עושה את החיים טובים יותר. למדנו שהאימרה של וינסטון צ׳רצ׳ילֿ ״אנחנו מעצבים את הבתים שלנו ואז הם מעצבים אותנו״, נכונה.

פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
גס אבל מדויק (Rough and Refined), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
גס אבל מדויק (Rough and Refined), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
גס אבל מדויק (Rough and Refined), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
גס אבל מדויק (Rough and Refined), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
גס אבל מדויק (Rough and Refined), צילום- עמית גירון

אבני בניין

אחד העקרונות שמנחים אותנו בעבודה הוא הצורך להתפתח ולחתור לשיפור ולמצויינות ולהתייחס לקנה מידה ומידתיות בכלל בתשומת לב. מפרויקט לפרויקט הרף שאנחנו מציבים לעצמנו עולה. אנחנו בחיפוש מתמיד אחר כיוונים חדשים ומפתיעים לחקירה. אנחנו חיים בעידן שבו ביטוי עצמי ואינדיבידואליזם מקודשים. אנחנו מאמינים שלפני ביטוי עצמי צריכה להיות מקצוענות והבנה של הדברים שמרכיבים את האדריכלות כמו חלל, אור, חומר וצורה.

פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
מרכז הכוח – סטודיו לפילאטיס קרן ליבוביץ (Powerhouse), צילום- עמית גירון
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
מרכז הכוח – סטודיו לפילאטיס קרן ליבוביץ (Powerhouse), צילום- עמית גירון

אבן החכמים

אנחנו מושפעים מאדריכלות ורנקולרית – אדריכלות ללא אדריכלים – שהתפתחה כמסורת בניה במדינות שונות. כשהיא טובה, היא ביטוי עצמתי של התרבות ודרך החיים המקומית, והיא אוצרת בתוכה ידע רב של טכנולוגיה והבנה עמוקה של אקלים וחומר. כמו כן, כמו אדריכלים רבים בני דורנו, אנחנו מושפעים מאדריכלים מובילים מהמאה האחרונה. בשנים האחרונות, משרדים במדינות כמו ספרד, פורטוגל, צ׳ילה וברזיל מתכננים אדריכלות נהדרת שאפשר ללמוד ממנה הרבה.

אבן פינה

אנחנו מתכננים בימים אלה כפר לנערות בדרום הארץ. הכפר כולל מבני מגורים, חינוך, ספורט, תרבות ושטחים ירוקים פתוחים. הפרוגרמה של הפרויקט מורכבת ומרתקת ויש לא מעט אתגרים להתמודד איתם. לראות את הפרויקט הזה בא לידי מימוש יהיה דבר מרגש מאוד.

פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
כפר לנערות בדרום הארץ (הדמיה)
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
כפר לנערות בדרום הארץ (הדמיה)
פרויקט של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב
כפר לנערות בדרום הארץ (הדמיה)