דילוג לתוכן המרכזי
Skip to Main Footer
בקריאה מילאנו 2023 : חזרה לשגרה
לכל המאמרים
הבא
הקודם

מילאנו 2023 : חזרה לשגרה

21/05/2023
8 דקות קריאה

התורים האינסופיים חזרו לשבוע העיצוב של מילאנו, ובין מוזיאונים היסטוריים לבתי מטבחיים נטושים, בלט המיצב של גרואה – ששיתפה פעולה עם אבן קיסר

כתב: יובל סער

שבוע העיצוב של מילאנו חזר לראשונה מאז מרץ 2020 למועד המסורתי של חודש אפריל, ואת אנחת הרווחה הקולקטיבית של מארגניו היה אפשר להרגיש בכל פינה בעיר: בתורים שהשתרכו במרכז הירידים בכניסה לביתנים; ברחובות מרכז העיר שהתפקעו מאנשים והפכו את תנועת המכוניות לבלתי אפשרית; בקרונות המטרו הצפופים שלרגעים ארוכים במשך היום אי אפשר היה להכניס בהן סיכה.

אחרי שב־2020 בוטל האירוע, בספטמבר 2021 נערך בגרסה מצומצמת, ובשנה שעברה נדחה מאפריל ליוני, חזר השנה שבוע העיצוב לחודשי האביב והמספרים לא משקרים: קרוב ל־310 אלף מבקרים מ־181 מדינות שונות הגיעו לסלון דה מובילה, יריד הרהיטים המסחרי של העיר, מספר שמשקף עלייה של 15% בהשוואה לשנה שעברה.

לוקיישנים מושכי קהל ומיצבי ענק ייחודיים

גם השנה, הלוקיישנים הייחודיים השונים של העיר, ובהם ארמונות לצד כנסיות, בריכת שחייה לצד מועדון טניס, סניף בנק שנסגר לצד בית מטבחיים נטוש, משכו את הקהל והפכו להיות תפאורה לכמה מהמיצבים והתצוגות המרשימים ביותר. אחד המיצבים שבלט במיוחד היה המיצב של גרואה (GROHE), יצרנית אביזרי האמבטיה והמטבח מגרמניה, שחברה לחברת אבן קיסר ביצירת חוויה חדשנית וכלל־חושית משותפת של חדר אמבטיה מינימליסטי יוצא דופן.

מפגש מרגש בין גיאולוגיה עתיקה לכוח החיות של מים טהורים

המיצב של גרואה, אשר סיפק רגע של שקט בתוך המולת שבוע העיצוב, מוקם בחצר הפנימית של ה- Pinacoteca di Brera, אחד המוזיאונים ההיסטוריים היפים של העיר. במרכז רחבת המוזיאון המוקפת אכסדרת עמודים הוצבה בריכת מים רחבת ידיים, שהקיפה פסל ברונזה מרשים. בכל אחת מפינות הבריכה ניצבו חדרים מחופי מראות ששיקפו את המים והאדריכלות המיוחדת של המוזיאון אשר בתוכם אפשר היה להתרשם מהקולקציות החדשות הייחודיות.

מתוך אמונה בסיסית שמים הם מקור האנרגיה החיונית שלנו, המיצב הדגיש את השקת  מותג הפרימיום של החברה, GROHE SPA, שמבקש להפוך את חדר האמבטיה לספא ביתי ומודרני, באמצעות יצירת חוויה שלמה שכוללת עיצוב חדר אמבטיה בהתאמה אישית, קולקציות ברזים משוכללות, מקלחות תקרה ואביזרים משלימים שמערבים את כל החושים.

המעצב המוביל של GROHE SPA, קארל לנון, מסביר את הבחירה באבן קיסר: “כאשר חשבנו על קונספט העיצוב של הקולקציה הפרטית מיד הבנו שאנחנו חייבים לשלב בתוכו חומר מיוחד ביופיו שהוא גם עמיד ואיכותי – בדיוק כמו אבן קיסר. הקולקציה החדשה שלנו יוצרת סינרגיה עיצובית מרגשת מבחינת מעצבים, מכיוון שלראשונה הם יכולים לממש חזון עיצובי שלם באופן הרמוני תוך שימוש בשני מותגים שונים.”

החלל אשר הוקדש לשיתוף הפעולה עם אבן קיסר חופה במשטחי קוורץ בדגם ונילה נואר וויט אטיקה (5143 White Attica ו־5100 Vanilla Noir) הקונטרסטיים, שיצרו חלל אלגנטי ומרשים והציג את  ליין המוצרים החדש אשר זכה במקביל ליריד בפרס עיצוב מוצר (IF design gold award) לשנת 2023. זוהי קולקציית פרימיום אשר כוללת ברזים, ידיות ברזים ואינטרפוצים משובצים באבן קיסר, בדומה לתכשיטים או קמעות. הברזים המשובצים באבזור המפעים של גרואה מביאים לקדמת הבמה את הכוח היוצר של עיצובי אבן קיסר, באופן מהפנט שחוגג את שלמות הטבע. כך, נוצר יחד שלם חדש מפעים וייחודי, המדגיש כל אלמנט בפני עצמו.

“אנחנו רגילים לראות את העיצובים של אבן קיסר בגודל מלא בחדרי האמבטיה” אומר מור קרישר, המעצב הראשי של אבן קיסר “זהו שיתוף פעולה מלהיב במיוחד מכיוון שהוא מציג מלאכת מחשבת מדויקת ומורכבת שבה עשו GROHE שימוש מתוחכם במיוחד במשטחי אבן קיסר בעיצוב הקולקציות הפרטיות החדשות של Atrio ו- Allure Brilliant. כך, משטחי אבן קיסר תורגמו בהצלחה יתרה לקנה מידה קטן יותר, ונוצר מראה שלם של הרמוניה יחידה, תודות לשילוב העיצוב הזהה בכלל אביזרי חדר האמבטיה והמשטח כאחד”.

ג׳ינסים ממוחזרים ובתי מטבחיים נטושים

את פרס Fuorisalone עבור המיצב הטוב ביותר לשנת 2023 קיבל מותג העיצוב ההולנדי SolidNature, בעיצוב של משרד האדריכלים הנודע OMA. תחת הכותרת Beyond the Surface הציגה סוליד נייצ׳ר חוויה חומרית אימרסיבית בשני מפלסים. המפלס התת־קרקעי כלל רצף של חללים שבחן הקבלות בין מחזור החיים של האבן לאופי בני האדם. בגינה למעלה המשיך המיצב עם פסלי חיות שהביאו לידי ביטוי אפשרויות נוספות של שימוש בחומר, לצד שולחן ארוך במיוחד שעיצבה סבין מרסליס, שהיה עמוס בכל טוב והשתלב למופת  בנוף המקומי.

פלטפורמת אלקובה (ALCOVA), שמתעקשת בכל שנה לצוץ באזור אחר עיר, ובכל פעם מתבייתת בחלל נטוש אלטרנטיבי, הצליחה זו הפעם החמישית לשדר אווירה אוונגרדית צעירה יותר, ולעורר סקרנות עוד לפני שנפתחה. בשנה שעברה זה היה בית חולים צבאי לשעבר, והשנה זה היה מתחם תעשייתי שבמרכזו בית מטבחיים שכבר לא פעיל. רוחות הרפאים של המתחם היו חלק בלתי נפרד מהמסתורין ומכוח המשיכה של האירוע, כמו גם השילוב האקלקטי בין מעצבים צעירים, תערוכות סטודנטיאליות וחברות מסחריות, שרצו לשמור אצבע על הדופק ההיפסטרי של שבוע העיצוב. הלוקיישן הנטוש עשה חסד עם המוצגים, והכל הצטלם מצויין, אבל בשורה התחתונה ההייפ ותחושת הפומו לא תמיד היו מוצדקים.

מעניין במיוחד – ומצטלם מצויין – היה גם המיצב של המעצב ההולנדי מרטן באס, שחזר למילאנו עם ״יותר או פחות״, שיתוף פעולה עם מותג האופנה G-Star RAW, שהוצג בחלל מהמאה ה־16 ששימש בעבר ככנסייה. במרכז החלל המרשים ניצב מטוס מנהלים פרטי באורך 15 מטרים, לצד ארונות בגדים וספסלי ישיבה שהוצבו בחלל התחתון, שנבנו כולם תוך שימוש בג׳ינסים ממוחזרים של G-Star, שנאספו כחלק מתוכנית Return your Denim של המותג. זאת, מתוך מטרה להצביע על המתח והדואליות בין הרצון ליותר – והצורך בפחות.

״כל שנה בשבוע העיצוב של מילאנו אני שם לב לדיאלוג הטרגי־קומי בין עיצוב ירוק לצריכה המונית״, הסביר באס את שם המיצב. ״כשג׳י־סטאר פנו אלי לעבוד עם ג׳ינסים ממוחזרים, זו הייתה ההזדמנות המושלמת להתמודד עם הדילמה המוזרה הזו, במקום להתנהג כאילו אנחנו מצילים את העולם. אנחנו בדרך. פחות או יותר״.

ג׳י סטאר לא היה מותג האופנה היחיד שהציג נוכחות בשבוע העיצוב: דיור שיתפה פעולה פעם נוספת עם פיליפ סאטרק, בוטגה ונטה עם המעצב גטאנו פשה, מיסוני הציגה מיצב של אוביקטים דמויי דונאטים צבעוניים במיוחד, ורסאצ׳ה ודולצ׳ה וגבאנה הציגו קולקציות חדשות לבית, ובית האופנה של קארל לגרפלד הציגו לראשונה קו עיצובי חדש לבית, שמהדהד את דמותו הצבעונית ואופיו של המעצב שהלך לעולמו לפני ארבע שנים.

התצוגה של הרמס משכה בלטה גם השנה. מותג היוקרה הצרפתי הציג את קולקציית הטקסטיל וכלי הבית שלו על בסיסי בטון עבים, בתוך כלוב גיאומטרי שנוצר ממוטות ברזל תעשייתיים. המיצב חגג את הפשטות וביטא את מה שהוגדר כ״מה שחיוני באמת״: שטיחים גדולים מעוטרים בצורות גרפיות רקומות, ספות צמר וכותנה, מנורות זכוכית בסגנון עששיות וכלי פורצלן מאוירים במוטיבים של עולם הרכיבה, המהדהד את ההיסטוריה של הרמס. עם סיום שבוע העיצוב כל חלק מהמיצב אמור לעבור מיחזור ושימוש מחדש.

100 שנות עיצוב איטלקי, 80 שנה לאיקאה

החזרה לשגרה והתפיסה של מילאנו כאירוע העיצוב החשוב בעולם, באו לידי ביטוי גם בשורה של חברות ומותגים שבחרו לציין במהלכו ימי הולדת ונקודות ציון היסטוריות חשובות. כך לדוגמה, הרמן מילר ציינה 100 שנים להיווסדה באולם התצוגה של החברה בלב העיר, תוך שהיא מציגה את השינוי שעברה החברה מיצרנית של ריהוט מסורתי לבית, לחברה מובילה בתחום הריהוט המודרני והעכשווי. זאת, באמצעות פריטי טקסטיל יחודיים וכרזות פרסום שעוצבו על ידי כמה מטובי המעצבים בעולם.

במוזיאון הטריאנלה, לצד תערוכה שציינה 100 שנות עיצוב האיטלקי – חגג קולקטיב העיצוב ההולנדי החשוב והמשפיע Droog Design 30 שנה להופעת הבכורה הבינלאומית הראשונה שלו. בתערוכה ״עיצוב או לא עיצוב?״ לקחו חלק בין השאר שמות מוכרים כמו מרסל ונדרס, מרטן באס ופורמה פנטזמה. הקולקטיב, שהעלה את העיצוב ההולנדי על המפה, נודע בזכות הבעיטה במוסכמות של עולם העיצוב לגבי פונקציונליות, והשימוש בחוש הומור יבש (״דרוג״ משמעו יבש בהולנדית) – תוך הוספת טוויסט לאובייקטים מן המוכן (רדי־מייד) שמטעין אותם במשמעות חדשה.

לרגל יום השנה ה־50 לקולקציית iMaestri הציגה חברת קאסינה את Echoes, אחד המיצבים המרשימים והמוצלחים השנה, בקומות המרתף של סניף בנק Credito Italiano לא פעיל במרכז העיר. קולקציית iMaestri הושקה רשמית בשנת 1973 עם כניסת פריטי ריהוט של חריט ריטפלד וצ׳ארלס רני מקינטוש לקטלוג החברה, וכיום הקולקציה מאגדת כמה מהרהיטים האיקוניים ביותר שנוצרו במאה ה־20.

ענקית הריהוט השוודית איקאה ציינה את יום הולדתה ה־80 עם המיצב Assembling the Future Together, שהדהד את האופן שבו כולנו מרכיבים בעצמנו את רהיטי איקאה עם אותו מברג איקוני, שרפליקה שלו בקנה מידה ענק נתלתה מהתקרה בכניסה לחלל. ההאנגר הגדול בשכונת טורטונה הציג פריטי ריהוט היסטוריים מהארכיון של החברה, לצד קולקציה חדשה שהעניקה פרשנות עכשווית לאותם פריטים עם אלמנטים פשוטים, פונקציונליים ושובבים. ארבעה מיצבים שהתייחסו לארבעת היסודות – אש, מים, אדמה ורוח – ביקשו להראות איך איקאה משתמשת בעיצוב ובפיתוח מוצרים חדשים כדי לעודד התנהגויות של אנשים ״לעשות משהו שטוב לאנשים ולכדור הארץ״.

סיכום שבוע העיצוב מעלה בעיקר תחושות מעורבות. מצד אחד, האם לא למדנו דבר מהמגיפה? האם באמת אפשר לחזור לנקודה בזמן שבה פעלנו לפני שלוש שנים, כאילו לא קרה כלום? מצד שני מעודד לדעת שגם אחרי מגיפה עולמית של “פעם ב-100 שנה”, עולם העיצוב יכול לשים את הטראומה מאחור ולהמשיך עם הפנים לעתיד.